Serdecznie zapraszamy na wyjątkowe wydarzenie, konferencję podczas, której przyjrzymy się dzieciństwu i naszej w nim roli, jako osób towarzyszących dziecku, w jego drodze ku dorosłości.
Jaka to będzie dorosłość, w dużej mierze zależeć będzie od tego, jak ten czas dzieciństwa będzie wyglądał, od osób, które młody człowiek spotka na swojej drodze, od naszych mądrych reakcji, jako rodziców, wychowawców, postaw  jakie przyjmiemy względem kształtującego się młodego człowieka.
Ponad sto lat temu Maria Montessori mówiła, że każdy dorosły został ukształtowany przez dziecko, którym był.
Dziś te słowa są oczywiste, choć nie każdy rozumie ich sens, w ten sam sposób. Nie ma sporu co, do jednego — czas dzieciństwa, to czas szczególny, który ma wpływ na całe późniejsze życie.
My jako dorośli, rodzice, wychowawcy, opiekunowie, nauczyciele jesteśmy w dużej mierze odpowiedzialni za to, jak będą wyglądać przyszłe pokolenia dorosłych, którzy dziś są dziećmi.

Do udziału w konferencji zaprosiliśmy wspaniałych specjalistów, którzy przyjrzą się kondycji dzieciństwa dziś, z wielu perspektyw popatrzą na ten czas.
Porozmawiamy o możliwościach, które mamy jako ci, którzy torują dziecko drogę do stawania się człowiekiem samodzielnym, odpowiedzialnym, szczęśliwym, pełnym pasji i zachwytu nad życiem.

A oto prelegenci i ich wystąpienia, które zabiorą uczestników w podróż w głąb dzieciństwa. 
 


9.00
Rozpoczęcie konferencji
BLOK I
W hołdzie Arno Sternowi i supermocy wolnego dzieciństwa
Andre Stern

W pierwszym wystąpieniu otwierającym naszą Konferencję oddam hołd Arno Sternowi, pionierowi w dostrzeganiu wrodzonej kreatywności i wolności dzieci. Czerpiąc z osobistych doświadczeń, w tej rozmowie przyjrzę się cudowi entuzjastycznego dzieciństwa, w którym ciekawość i zabawa są prawdziwymi przewodnikami. Zagłębimy się w przemożny wpływ pielęgnowania wrodzonych zdolności dziecka bez ograniczeń, jakie narzucają konwencjonalne oczekiwania.
Dziecko i dzieciństwo w perspektywie współczesnych childhood studies
dr hab. Ewa Maciejewska- Mroczek

W swojej wypowiedzi przybliżę to, czym są współczesne badania nad dzieciństwem (childhood studies). Jest to stosunkowo nowa gałąź badań łącząca takie dyscypliny jak socjologia, kulturoznawstwo, antropologia, prawo, geografia i inne.

W moim wystąpieniu przyjrzę się koncepcji dziecka i dzieciństwa, która jest nieoczywista, zależy od czasów, kontekstu kulturowego i tego, kto o dziecku się wypowiada; pokażę, jak to przekłada się na zróżnicowanie sposoby myślenia i mówienia o dzieciach.

Jako badaczka związana z Interdyscyplinarnym Zespołem Badań nad Dzieciństwem pracuję w gronie naukowczyń, które potrzebę innego niż do tej pory badania dzieciństwa w naukach społecznych. Zależy nam na spojrzeniu na dzieci jako na działających aktorów społecznych, osób współtworzących społeczeństwo. Interesują nas zatem jego relacje z innymi ludźmi, światem przyrody, materialnymi i niematerialnymi wytworami kultury, w tym nowymi mediami.

W swojej pracy przyglądam się temu, jaką rolę pełnią dzieci we współczesnym świecie, staram się prowadzić badania na aktualne tematy. Próbuję poznać opinie dzieci i zrozumieć ich perspektywy. Ważne jest dla mnie solidarność międzypokoleniowa i przeciwdziałanie adultyzmowi (dyskryminacji ze względu na młody wiek).

BLOK II
Dziecko budowniczym samego siebie - fakty i mity o (nie)docenianym potencjale rozwojowym dziecka.
dr Małgorzata Centner Guz


Tezę - dziecko jest budowniczym samego siebie - sformułowała na początku XX wieku Maria Montessori, która na podstawie wieloletnich obserwacji opracowała koncepcję rozwoju dzieci.
Akcentuje ona specyfikę kolejnych etapów życia dziecka, które do dziś stanowią podstawę "programu" montessoriańskiej edukacji, a także wychowania w środowisku rodzinnym.
Główny postulat pedagogiczny Montessori sprowadzający się do apelu dziecka : Pomóż mi zrobić to samemu!, wyznacza dorosłym ( rodzicom, opiekunom nauczycielom) zadanie tworzenia warunków do konstruowania przez dziecko osobowości zgodnie z indywidualnymi predyspozycjami, zdolnościami, zainteresowaniami, doświadczeniami na tle ogólnych praw rozwojowych. W efekcie ich respektowania, dziecko będzie istotą aktywną, zaspokajając swoje potrzeby zgodnie z naturą, radosną, z dnia na dzień bardziej samodzielną, wierzącą we własne siły, a w dalszej perspektywie niezależną fizycznie i psychicznie oraz odpowiedzialną za siebie za świat.
W wystąpieniu zasygnalizuję koncepcję teoretyczną rozwoju dziecka ( zwłaszcza jego potrzeb i okresów wrażliwych) w ujęciu MM, a jej idealistyczne tezy pedagogiczne skonfrontuję z aktualnymi zjawiskami różnych przestrzeni życia dziecka.

(Bez)sens szkoły - czyli o tym, czego uczymy dorastające pokolenia
dr Marta Grześko Nyczka


Analizując sens współczesnej edukacji warto pochylić się nad pytaniem, na ile szkoła spełnia swoją rolę w kontekście wspierania rozwoju młodych ludzi. Na ile program nauczania, popularne metody dydaktyczne czy nacisk na pamięciowe opanowywanie materiału i regularne ocenianie/testowanie przynoszą rzeczywiste korzyści? Ile w tym wszystkim (bez)sensu? Zmieniające się warunki społeczne, technologiczne i ekonomiczne wymagają pilnej rekonstrukcji myślenia o kształceniu, tak by efektywnie wspierało dorastające pokolenia w ich rozwoju oraz przygotowywało je do przyszłości, nie tracąc przy tym z oczu największych wartości ich dzieciństwa. Wiele danych wskazuje na to, że powszechne praktyki edukacyjne są nie tylko przestarzałe, ale i nieskuteczne (a nawet szkodliwe). Dlatego bardzo potrzebna jest refleksja nad istotą uczenia (się), a następnie podjęcie niezbędnych działań, aby edukacja odzyskała sens i znaczenie w życiu dzieci i młodzieży.

„Co masz w tym plecaku?” – traumatyczne doświadczenia dziecka w kontekście edukacji szkolnej z perspektywy gabinetu pedagoga i psychoterapeuty.
Tomasz Saj


W procesie edukacji dziecko przynosi do szkoły ciekawość, spontaniczność, energię, zainteresowania, talenty, jak również własne trudności i ograniczenia. Często wynosi wiedzę, nowe umiejętności, bogactwo rówieśniczych przyjaźni, wspomnienia, poczucie własnej wartości, ale także traumatyczne przeżycia i ich bolesne konsekwencje.
Przestrzeń rodzinnego domu, najbliższego środowiska oraz szkoły przenikają się wzajemnie.
Trwa nieustanna wymiana energii, emocji i różnorodnych doświadczeń. Ślady wzajemnych wpływów, widoczne są w życiu obu systemów, jako obszarów największej aktywności dziecka, jednak najmocniej ingerują w jego kondycję psychiczną, poczucie równowagi, dobrostan i bezpieczeństwo. Zdarza się, że pozostawiają trwałe „blizny”, a także negatywnie wpływają na jakość obecnych relacji społecznych, jak również tych budowanych w przyszłości.
Podczas swojego wystąpienia chciałbym podzielić się obserwacjami, doświadczeniami oraz refleksją, w jaki sposób trauma, która bywa udziałem dzieci w kontekście edukacji szkolnej, wpływa na ich rozwój oraz jak możemy je wspierać by nie „zawłaszczyła” ich z dzieciństwa i udanej dorosłości.

BLOK III
Ocalić ciekawość i kreatywność. Jak sprawić, żeby dorastające dzieci chciały odkrywać świat?
Kinga Willim


Małe dzieci posiadają naturalną potrzebę poznawania świata. Ciągle zadają pytania, jak coś działa. Dlaczego jest tak, a nie inaczej. Łakną nowych opowieści. Są kreatywne. To wszystko sprawia, że rozwijają się bez zmuszania czy poczucia obowiązku.
Jednak z wiekiem często coś się zmienia. Wycofują się zarówno z tworzenia czegoś swojego, jak i z chęci odkrywania otaczającego je świata.
Jak ocalić dziecięcą ciekawość i kreatywność? Na to pytanie spróbuję odpowiedzieć  podczas swojego wykładu.

Arno Stern - życie, Malort i jego niezwykła postawa względem dzieci
Aleksander Baj


Arno Stern jest znany jako twórca unikalnych pracowni malarskich Malort. Założył taką pracownię w Paryżu po II wojnie światowej i poświęcił całe swoje życie temu, by ją rozwijać i służyć dzieciom. Dziś na świecie działa ponad dwa tysiące takich pracowni. Arno Stern wraz ze swoją żoną Michelle postanowił także nie posyłać dzieci do szkoły. Dziś on i jego syn Andre są inspiracją dla rodziców na całym świecie. W tej prezentacji chcę przyjrzeć się niezwykłej postawie Arno, która sprawiła, że powstały pracownie Malort, a jego dzieci mogły przeżyć dzieciństwo bez szkoły.

Rezerwat Dzikich Dzieci - Polski Przygodowy Plac Zabaw
Rafał Sadownik


Czy to jest w ogóle bezpieczne? Dlaczego nie wpuszczacie dorosłych? Kto i jak będzie opiekował się moim dzieckiem? Dlaczego dopiero od 7go roku życia? Czy mogę u was zostawić dziecko i pojechać na zakupy, odbiorę je po 16tej... Proszę nie pozwolić mojemu dziecku: wchodzić na drzewa, bawić się młotkiem, dźwigać palet itd...

Te i wiele innych pytań obrazuje nasze (dorosłych) podejście do rodzicielstwa, opieki i wychowania dzieci. Te pytania i stojące za nimi postawy, lęki i oczekiwania kształtują współczesny obraz dzieciństwa. Jako społeczność dorosłych doświadczamy (niespotykanego wcześniej w historii) wzrostu zakresu swobody, wolności, niezależności, sprawczości a jako społeczność dzieci doświadczamy (niespotykanego wcześniej w historii) spadku zakresu swobody, wolności, niezależności, sprawczości. Ta radykalna teza jako element szerszej globalnej tendencji znajduje odzwierciedlenie w badaniach. Naszym zadaniem jako społeczeństwa jest na nią zareagować systemowymi zmianami m. in w edukacji, a jako rodziców zmianą codziennych decyzji kształtujących świat naszych dzieci.

Odzyskać dzieciństwo
Andre Stern


Gdy konferencja dobiega końca, ten wykład zachęci nas do ponownego przemyślenia sposobu, w jaki postrzegamy edukację i dzieciństwo. Podkreślając znaczenie zaufania, zabawy i ciekawości, zbadamy, w jaki sposób dzieci uczą się najlepiej, gdy pozostawi się je samym sobie. Ta sesja ma na celu zainspirowanie powrotu do istoty dzieciństwa, gdzie nauka jest naturalnym, radosnym procesem, nieobciążonym presją zewnętrzną.

18.30
Zakończenie konferencji